Využite teraz kredit až 350 € na reklamy Google – zistiť viac

Reklamné PPC kampane – čo to vlastne je a ako to v praxi funguje?

Skratka PPC znamená platba za kliknutie (z ang. pay-per-click), čo je typ online reklamy, pri ktorej platíte poplatok za každé kliknutie na jednu z vašich reklám. Na rozdiel od klasických foriem reklamy ako je napríklad reklama v časopise, leták či billboard (pri ktorých často ani netušíte, koľko ľudí vašu reklamu videlo) k platbe za PPC kampane dochádza až v momente, keď na vašu reklamu užívateľ skutočne klikne.

Ďalšou veľkou výhodou PPC kampane je skutočnosť, že osluvujete potenciálneho zákazníka práve vo chvíli, keď má záujem o produkty či služby ktoré vy ponúkate. Čo to znamená? Ako porovnanie opäť zvolíme billboardovú reklamu – dobre umiestneným a kvalitne graficky spracovaným billboardom dokážete osloviť veľké množstvo ľudí. Avšak koľko z týchto ľudí sú vaši potenciálni zákazníci? A koľko z tých, čo váš produkt či službu potrebujú oslovíte v správnom čase – tj. v momente kedy sa o kúpe rozhodujú? Asi tušíte, že toto % nebude veľké.

Naopak dobre cielené PPC kampane dokážu generovať nielen vysokú návštevnosť, ale aj premienať veľké % návštevníkov webu na platiacich zákazníkov. PPC kampane sú veľmi efektívnym spôsobom, ako zvýšiť viditeľnosť svojich webových stránok a rýchlo získať nových zákazníkov.

PPC kampane vo vyhľadávaní Google
napríklad takto môžu vyzerať PPC kampane vo vyhľadávaní Google

A ako vlastne PPC reklama prebieha, funguje a ako ju spustiť? Zvládnete jej nastavenie aj sami? Na čo si treba dávať pozor? Poďme si to prejsť podrobnejšie.

Reklamný účet

Základom je reklamný účet, v ktorom prebieha celé nastavenie a správa reklám. Každá platforma má na tieto účely svoje vlastné rozhranie, kde musíte mať vytvorený účet, zadané fakturačné údaje, spôsob platby a podobne. Až potom čo procesom registrácie prejdete, môžete začať vytvárať a spúšťať reklamy. U nás sa najčastejšie jedná o Google reklamy, ktorých správa prebieha v nástroji Google Ads, ale stále viac medzi našimi klientmi začína stúpať na dôležitosti aj Bing Ads, či v česku stále dosť využívaný Seznam s jeho reklamným systémom Sklik.

Pokiaľ sa rozhodnete pre spoluprácu s marketingovou agentúrou, ktorá pre vás PPC reklamu vytvára a spravuje, dávajte si pozor na vlastníctvo účtu a kampaní. Neraz sa nám pri preberaní klienta, ktorému vytvárala kampane iná agentúra stalo, že kampane boli vytvorené v účte, ktorý vlastnila daná agentúra. V tomto účte boli stovky kampaní od desiatok rôznych jej klientov a tým pádom nám ani klientovi nebol umožnený prístup k tomuto účtu.

Nebola teda iná možnosť ako vytvoriť nový účet a začať s reklamami „nanovo“. Klient tak prišiel o všetky dáta z reklám a systém sa musel od znovu učiť a optimalizovať, čo klienta stálo zbytočné peniaze navyše. Vždy teda dbajte na to, aby ste reklamný účet vlastnili vy – a podľa potreby k nemu iba udelili prístup agentúre alebo freelancerovi, ktorý sa o kampane bude starať.

Rozpočet a ceny PPC kampane

Pri nastavovaní reklám v akomkoľvek systéme (Google, Microsoft, Meta, ….) si vždy dajte obzvlášť záležať na nastavení rozpočtu. Je potrebné si dávať pozor, či nastavujeme rozpočet pre celú kampaň alebo skupinu kampaní, či je daný rozpočet na deň, mesiac alebo celé trvanie PPC kampane a podobne. Vyhnete sa tak nepríjemným prekvapeniam, keď omylom nastavíte denný rozpočet na 500 € (pričom ste si mysleli že nastavujete rozpočet na celý mesiac) a podobne :).

Ako postupovať pri stanovení rozpočtu? Stanovte si ciele: Pred nastavením rozpočtu je dôležité vedieť, čo chcete vašou PPC kampaňou dosiahnuť. Chcete zvýšiť návštevnosť svojho webu? Generovať potenciálnych zákazníkov? Predávať? Poznanie svojich cieľov vám pomôže určiť, koľko ste ochotní minúť na ich dosiahnutie – a koľko peňazí vám jeden zákazník prinesie. Nie vždy a a nie každé PPC kampane sa totiž oplatia – uvediem príklad: predávate produkty za 20 €, pričom váš zisk z jedného predaného produktu je 5 €. Pokiaľ vás ale privedenie jedného platiaceho zákazníka z PPC kampaní bude stáť napríklad 15 €, vaša kampaň zisková nebude.

Je teda potrebné rozpočet na jednotlivé kampane nastavovať a kalkulovať s ohľadom na návratnosť investície do reklamy. Ako na to? Dôležitá metrika je konverzný pomer vášho eshopu, alebo tzv. miera konverzie.

Priemerná miera konverzie internetových obchodov sa značne líši v závislosti od odvetvia a ďalších faktorov. Podľa údajov Baymard Institute sa priemerná miera konverzie pre internetové obchody pohybuje okolo 2 – 3 %. To sa však môže líšiť v závislosti na sortimente produktov, ktorý eshop ponúka od menej ako 1 % v niektorých odvetviach (napr. elektronika, móda atď) až po viac ako 10 % v iných odvetviach (veľmi špecifické a luxusné tovary, predplatné, služby a digitálne produkty atď).

S akými nákladmi na získanie jedného zákazníka teda treba počítať po spustení kampaní? Pre predstavu si môžete spraviť jednoduchý výpočet:

Pokiaľ máte priemernú mieru konverzie vášho eshopu (ak hodnotu ešte nemáte, pretože začínate s novým eshopom, počítajte s nižšou hodnotou napr. 1,5%), môžete si spočítať odhadovanú cenu, za ktorú získate platiaceho zákazníka získaného z PPC kampane – napríklad: priemerná cena za preklik na slovo „čistička vzduchu“ je 0,35 € a miera konverzie vášho eshopu je 1,5%, tj: 0,35*100/1,5 = 23,33 € na jedného platiaceho zákazníka privedeného z PPC kampane.

Výpočet je samozrejme len orientačný a pri jednotlivých kampaniach si treba po spustení sledovať ich skutočnú výkonnosť pomocou metrík ako CPA, tCPA, ROAS a pod. Pomôže nám ale na začiatok určiť, akú cenu za preklik sme ochotní zaplatiť a aký veľký rozpočet chceme investovať aby sme dosiahli požadovaný počet predajov.

Kľúčové slová a cielenie PPC reklamy

Kľúčové slovo je niečo ako spúšťač reklamy – pokiaľ používateľ zadá do vyhľadávania kľúčové slovo, ktoré sa zhoduje s vašim kľúčovým slovom v reklamnom systéme Google Ads, zobrazia sa vaše reklamy.

Určenie správnych kľúčových slov pre kampaň Google Ads je dôležitou súčasťou úspešnej online inzercie. Pri výbere správnych kľúčových slov je potrebné zvážiť niekoľko vecí:

Relevancia: Je dôležité vybrať kľúčové slová, ktoré sú relevantné pre vašu firmu a produkty alebo služby, ktoré ponúkate. Pomôže to zaistiť, aby sa vaše reklamy zobrazovali používateľom, ktorí majú záujem o to, čo ponúkate.

Objem vyhľadávania: Je tiež dôležité zvážiť počet ľudí, ktorí hľadajú konkrétne kľúčové slovo. Kľúčové slová s vysokým objemom vyhľadávania môžu byť konkurencieschopnejšie a drahšie, ale môžu mať aj potenciál zvýšiť návštevnosť vašich stránok. Pokiaľ je váš rozpočet nižší, skúste sa na začiatok zamerať na podrobnejšie slová s menším objemom vyhľadávania (ktorých cena za preklik pravdepodobne bude lacnejšia)

Typy zhody: Google Ads ponúka rôzne typy zhody pre kľúčové slová, ktoré určujú, do akej miery sa kľúčové slovo musí zhodovať s vyhľadávacím dopytom používateľa, aby sa reklama zobrazila. Je dôležité zvážiť, ktorý typ zhody je vhodný pre vašu kampaň, pretože môže ovplyvniť dosah a efektivitu vašich reklám.

Obsah článku

Další články

SERP

SERP znamená stránku s výsledkami vyhľadávacieho nástroja, čo je stránka, ktorú vyhľadávací nástroj zobrazí, keď

Číst více »

KPI

KPI je skratka pre kľúčový ukazovateľ výkonnosti, čo je metrika používaná na meranie výkonnosti obchodnej

Číst více »
Webové stránky

Aký redakčný systém zvoliť na tvorbu webu?

Rozhodovanie akého poskytovateľa alebo službu vybrať, v prípade, že ste sa rozhodli pre tvorbu webu, môže byť zložité. Pokiaľ pominieme e-shopy a zameriame sa na jednoduchšie weby informujúce o službách, informačné weby či „vizitky“, máme na výber z niekoľkých možností.

Číst více »
Naše služby

Rýchly kontakt

Spojte sa s nami! Radi zodpovieme Vaše otázky a poskytneme ďalšie informácie.

Chcete info hneď? Zavolajte mi!

Ing. Kamila Ambrošová
+421 911 278 009
ambrosova@ajas.sk